WDS matka Budapestiin

Tiistai 4.6.2013 klo 12.48 - Sanna

Ilmat ovat olleet vuodenaikaan nähden niin upeat, että tietokoneen ääressä istuminen ja sitä myöten blogin päivitys on jäänyt pienelle tauolle. Kun tänään nyt pitkästä aikaa näyttää olevan hieman pilvisempi ja viileämpi päivä, minun on aika kirjoitella Budapestin Maailman Voittaja-näyttely reissusta, joka oli kaikin puolin onnistunut. Vaikkakin univelkaa matkatessa ehti tekemään, niin ne velat olen onneksi saanut kuitattua.

Reissuun lähdimme Katin kanssa perjantaina 17.5. Oulun lentokentältä. Koska koneemme lähti kohti Helsinkiä jo kello kuusi, jouduin heräämään yhdeltä yöllä (tunnin yöunien jälkeen) ja kahden aikaan huristelin jo yhtä matkaa aamuauringon kanssa Raaheen Katia kyytiin hakemaan. Helsingissä meillä ei onneksi ollut kovin pitkästi aikaa odotella Budapestin lentoa ja perillä määränpäässä oltiin jo reilusti ennen puoltapäivää. Olimme lukeneet kaikki mahdolliset pelottelut Budapestin villeistä taksiyrittäjistä ja jännitimme, millä konstilla pääsisimme kentältä hotellille turvallisesti. Onneksi tuloaulassa oli minibussitaksiyhtiön tiski, josta pystyimme ostamaan meno-paluukuljetukset hotellille ja sunnuntaina takaisin lentokentälle. Sekin onnistui, että sunnuntaina meidät noudettiinkin koiranäyttelystä hotellin sijaan. Lämpimästi voin suositella tuota palvelua Budapestin matkaajille, se toimi erittäin hyvin; kyyti tuli sovittuun aikaan, kuljettajat olivat ystävällisiä ja kielitaitoisia ja hintaa koko lystille kahdelta hengeltä tuli vain 34 euroa.

Hotellille saavuimme reilut pari tuntia ennen sisäänkirjautumisaikaa, mutta huoneemme oli jo tuolloin valmiina ja se luovutettiin meille heti. Iloinen yllätys sekin. Olimme tuossa vaiheessa olleet hereillä jo melkein puolivuorokautta ja lepäsimmekin hetken ennenkuin suunnistimme kiertämään vähän kaupunkia. Muutama tunti sitten käveltiin keskustaa ristiin rastiin. Erikoista oli, että edes minä en löytänyt oikeastaan mitään ostettavaa ja se oli pienoinen pettymys. Väsymys painoi jo niin raskaasti, että palasimme hotellille jo ilta kuuden aikoihin ja kävimme kovasti kaivatuille yöunille. Budapestin iltaelämästä meiltä kahdelta ei siis kannata kysyä mitään! :D

Pestin puolella

Kahdentoista tunnin yöunien jälkeen olimme aamulla aikaisin valmiita aamupalalle ja suuntaamaan näyttelyyn. Hienoista epävarmuutta aiheutti näyttelypaikan löytäminen, mutta rohkeasti suuntasimme metrolle ja löysimme lopulta Örs Vezér aukiolta linja-auton, jolla pääsimme Hungexpolle. Näyttelypaikka oli messukeskus, jossa oli erillisiä halleja, joita yhdisti osittain katettu ulkoalue. Sisäänkäynniltä luettelot olivat loppuneet jo heti aamulla. Jonkin näköinen kehäkarttakin olisi helpottanut näyttelyvieraan eloa kummasti, sillä tiesimme missä kehässä beaglet arvostellaan, mutta emme tienneet missä hallissa ko. kehä sijaitsi. Ongelma ratkesi sitten lopulta sillä, että meitä vastaan käveli ulkona beagle, jonka omistaja neuvoi meidät oikeaan halliin. Luettelon hankkiminen ennen kehän alkua kuluttikin sitten kummasti aikaa ja hieman hermojakin. Onnistuimme kuitenkin lopulta molemmille sellaiset ostamaan ja kiiruhtamaan kehän laidalle arvostelun jo alettua.

Messualuetta

Urokset ja nartut oli jaettu omille tuomareilleen. Kaikkiaan beagleja oli näyttelyyn ilmoitettu 211 kappaletta. Niin mielellään kuin olisimme seuranneet ja kuvanneet kaikkien koirien arvostelun, jouduimme poukkoilemaan kahden kehän väliä sen mukaan, missä luokissa esiintyi meitä eniten kiinnostavia koiria. Neljä tuntia hurahti kuin siivillä.  Oli ihana nähdä livenä paljon sellaisia koiria, joiden kuvia olen nähnyt ja oikeastaan sain todeta, että pidin luonnossa lähes kaikista niistä, joista olen kuvissakin pitänyt  ja sama toisinpäin. Molemmat tuomarit tuntuivat erittäin paneutuneilta tehtäväänsä ja etenkin urokset arvostelleen tanskalaisen herrasmiehen työtä oli ilo seurata, niin hyväntuulinen hän jaksoi olla koko ajan. Oli mukava tavata tuttuja ja tutustua uusiin ihmisiin, Koistisen kasvattajien kanssa juttelin hyvän tovin. Vihdoinkin tapasin myös Piparin kasvattajan, jolle minulla oli Suomesta mukanani pienet viemiset. Kamera oli tietysti ahkerassa käytössä ja pelkästään beaglekuvia tältä reissulta kuva-arkistoihini kertyi reilut puolentoista tuhatta.

Tämän poitevinin juokseminen ryhmäkehään sai sydämeni hypähtämään! Jos ikinä vielä sorrun hankkimaan ison koiran, olkoon se sitten poitevin.

Ryhmässä sijoittuneiden kuvaaminen oli tehty yleisölle mahdottomaksi. Olin kateellinen näille pressi-kortillisille.

Lauantaina meille jäi kovin vähän aikaa kierrellä näyttelyalueella, kun loppukilpailut alkoivat melkeinpä heti beaglejen arvostelun päätyttyä. Katsoimme ryhmäkilpailut kokonaisuudessaan loppuun asti. Kello oli jo yli ilta kuuden kun lähdimme linja-autolla ja metrolla suuntaamaan takaisin hotellille. Matkalla pongasimme ostoskeskuksen ja meitä harmitti kovasti ettei meillä ollut mahdollisuutta seuraavana päivänä käydä siellä, sillä sunnuntai oli Unkarissa jokin pyhäpäivä ja kaikki kaupat sitä myöten suljettu. Hotellin viereisestä pienestä Tescosta haettiin hieman evästä seuraavaa päivää varten ja tovin Katin kanssa mietittyämme päätimme ruveta nukkumaan, kumpikaan meistä ei olisi enää jaksanut kaupungilla kierrellä.

Mihinkäs sitä hihnaa tälläisessa pikku tapahtumassa tarvitsisi. Emäntä shoppaa ja kääpiösnautseri odottaa nätisti sivummalla.

Sunnuntai aamuna kirjauduimme hotellista ulos aamupalan jälkeen ja suuntasimme matkalaukkujemme kanssa näyttelypaikalle. Menimme tällä kertaa taksilla, sillä viereisen metroaseman rullaportaat olivat niin hurjat, ettemme uskoneet millään selviävämme niistä matkalaukkujen kanssa ja hissiäkään emme siellä nähneet. Päätimme käyttää sunnuntain näyttelypaikalla kiertelemiseen. Myyntikojuja näyttelyssä oli huomattavasti vähemmän kuin olin odottanut, ehkä suunnilleen saman verran kuin meillä messarissa. Hinnatkaan eivät olleet oleellisesti halvempia, mutta se selittynee sillä, että myyjät olivat tulleet paikalle ympäri Eurooppaa. Melkein tuli ongelmaksi se, miten saada hassattua kaikki vaihdetut valuutat. Löytyi sitä ostettavaa sitten lopulta sen verran, että sekin ongelma ratkesi. Kotona harmittelin etten tullut ostaneeksi enempää Unkarissa valmistettuja suklaanougat-konvehteja, ne olivat mielettömän hyviä.

Näyttelyvieraat rapsuttelivat ohi mennessään koiria, vaikka omistajia ei välttämättä näkynyt mailla halmeilla. Ei tulisi mielenkään vastaava käytös täällä meidän näyttelyissä. Koirat olivat erittäin ystävällisiä.

Paikallista koirakulttuuria ihmettelimme päivän aikana ääneen monet kerrat. Turistikoiria paikalla oli aivan valtavasti. Kun kyseessä on suuri tapahtuma, ihmettelimme miten paikalla näkyi todella paljon erittäin pieniä koiranpentuja, nuorimmat varmasti vain kuusi tai seitsemän viikkoisia. Mitään rokotusten tarkastusta niille ei varmaan oltu tehty. Sunnuntai päivä oli kaiken lisäksi todella kuuma, varmaan liki 30 astetta ja monen koiran olo sen takia näytti tukalalta. Erityisesti meitä ihmetytti koirien irtipitäminen näyttelyalueella, mutta hienosti näyttivät koirat olevan omistajiensa hallinnassa.

Kuvazsin esiintyminen oli koko perheen show.

Sunnuntaina katsoimme pääareenalla unkarilaisten rotujen esittelyn, josta emme valitettavasti oppineet mitään uutta, sillä koko show oli juonnettu ainoastaan unkarin kielellä. Tälläisiä ikäviä pikku mokia Unkarin kennelliitolla oli sattunut järjestelyjen suhteen useita. Vaikea kuvitella vastaavaa tapahtuvaksi ensi vuonna Helsingissä.

Kaiken kaikkiaan matkamme oli oikein onnistunut. Budapest jätti tällä pikavisiitillä erittäin hyvän vaikutelman ja sanoinkin Katille kotiin lähtiessämme, että haluan joskus matkustaa sinne lomalle Hannun kanssa tutustumaan kaupunkiin lähemmin. Siitä se ajatus sitten oikeastaan lähti. Meillä on tämän kuun puolivälissä muutama päivä lomaa, joten toissa päivänä otin ja varasin meille lennot ja hotellin Budapestista. Kahden viikon päästä olemmekin sitten siellä ja toivottavasti voin ostaa lisää sitä hyvää suklaata, jonka perään jäin hieman haikailemaan :)